Få styr på din virksomheds økonomi med OneStop Reporting

Hvilke rapporter giver det bedste indblik i din virksomheds økonomiske situation?

Din virksomhed er afhængig af god rapportering for at kunne træffe de rigtige beslutninger. Hvilke rapporter giver det bedste indblik i din virksomheds økonomiske situation?

Rapporter du bør have på virksomhedsniveau, herunder afvigelsesrapport og resultatrapport

Med afvigelsesrapporten for nøgletal kan du overvåge dine vigtigste mål
Travle ledere har sjældent tid til at logge ind i forskellige systemer for at overvåge og følge op på vigtige mål og tal. Med afvigelsesrapporter kan du lade indberetningsværktøjet gøre arbejdet, så du kun skal håndtere den indberetning, der sendes til dig på e-mail, helt automatisk. Med kommentarfunktionen kan både du og andre ejere af nøgletallene, for eksempel marketingchefen, indtaste forklaringer på afvigelser, så det tydeligt fremgår, hvad afvigelsen er.

Med nøgletalsrapporter med kommentarer sparer du tid med kommentarer, der forklarer afvigelser
En nøgletalsrapport giver en struktureret liste over alle nøgletal for et forretningsområde. På den måde kan du nemt danne dig et overblik over beregningerne, og eventuelt gå længere ind i visse nøgletal for en dybere analyse. Her kan du også indtaste kommentarer, der fremhæver og gør det nemmere at vise rapportens mest kritiske information. For eksempel kan kommentarer i rapporten hurtigt forklare afvigelser, så du og dine kollegaer ikke skal bruge tid på selv at finde afvigelsen.

Læs mere: Det får du med OneStop Reporting

Resultatrapport med kommentaranalyse afslører tilbagevendende udfordringer
En sjældent brugt, men meget værdifuld rapport. Her kan du samle kommentarer på tværs af afdelinger, som repræsenterer vigtige pointer for virksomheden som helhed. Efter noget tid kan du analysere, om der er tilbagevendende udfordringer i de forskellige afdelinger. På den måde får du et bedre overblik over, hvilke udfordringer der bør prioriteres.

Ledelsesrapport giver dig løbende kontrol
Denne rapport giver alle relevante oplysninger for en bestemt type leder, såsom produktchef eller salgschef. Informationen er tilgængelig på en enkelt side i et letlæseligt format. På den måde har du som leder altid overblik og kontrol.

Dashboard for økonomichefen for produkter, salg, projekter
Dette visuelle dashboard viser en oversigt over finansielle oplysninger vedrørende indkomst, likviditet, gæld og tilgodehavender. Dashboardet bør have et særligt fokus, som enten gælder en persons ansvar eller giver et dybdegående fokus på et specifikt forretningsområde, såsom produkter, kunder og projekter.

Dashboard for ledelsesmål, status for målopfyldelse
Dette dashboard fokuserer på din egen organisations ydeevne. For eksempel kan dashboardet for ledelsesmål overvåge din virksomheds præstation sammenlignet med konkurrenter eller branchegennemsnit, når det er tilgængeligt.

Med afvigelsesrapporten til hovedbogen kan du finde vigtige afvigelser på tværs af virksomheden
Denne rapport giver ledere et værktøj til at identificere nøgleproblemer på tværs af hele organisationen. Den viser alle afvigelser, fordelt på alle afdelinger og datterselskaber i en simpel rapport.

Beslutningspakke til præsentation af vigtige forretningsområder
Som leder har du ofte travlt, og du har måske ikke de rigtige værktøjer til hurtigt at analysere vigtige områder for forretningsenheden. En beslutningspakke samler alle vigtige rapporter i en simpel rapportpakke eller præsentation. Nogle rapporteringsværktøjer kan producere dette automatisk, for eksempel projektmapper i Excel som separate pakker og skræddersyet struktur.

Rapporter du bør have på afdelingsniveau

En moderne Business Intelligence (BI)-løsning tilbyder et skræddersyet sæt rapporter, dashboards og budgetskabeloner til hver afdeling. Når disse er organiseret i et system og på virksomhedsniveau, giver disse afdelingsrapporter ledere mulighed for at bore ned til detaljerede oplysninger. Dette skaber bedre kommunikation og forståelse for de enkelte forretningsområder.

Afdelingens dashboard for produktsalg
Dette dashboard er målrettet mod et enkelt område, såsom salg, fra et produktperspektiv.

Transaktionsrapport, der samler alt ét sted
Transaktionsrapporter er tilgængelige i alle økonomisystemer, så du kan gennemgå og analysere detaljerede data. Denne type rapport bliver særligt kraftfuld i et system, når den er knyttet til en nøgletalsrapport eller et dashboard. Ved at give ledere adgang til et sådant rapporteringssystem og få al den information, de har brug for, sparer du både tid og penge på softwarelicenser. Du behøver heller ikke skifte til økonomisystemet for at analysere på transaktionsniveau, eller stoppe analysen for at anmode regnskabsafdelingen om disse oplysninger.

Operationelle præstationsrapporter, der viser lønsomhed pr. afdeling
Selvom enhver virksomhed relativt let kan producere præstationsrapporter på virksomhedsniveau, kræver det normalt mere arbejde at oprette rapporter, der måler rentabilitet baseret på produkt, kunde, projekt eller afdeling. Mange virksomheder bogfører ikke nødvendigvis alle deres udgifter efter forretningsområde, men det kan give meget værdifuld information. Derfor bør et godt rapporteringsværktøj kunne levere avancerede præstationsrapporter, der filtrerer disse informationer, og dermed nemt producere en række forskellige lønsomhedsrapporter

Drill-down analyse på transaktionsniveau
Det er meget nyttigt for enhver virksomhed at have dashboards og rapporter let tilgængelige i et rapporteringssystem. På grund af manglende tid, færdigheder eller adgangsrettigheder kan analysen nogle gange blive en smule amputeret, fordi den stopper ved en transaktion. Et moderne rapporteringsværktøj giver dig mulighed for at bore ned i rapporter.

Drilldown med bilagsvisning og direkte adgang til regnskabet
Et stigende antal virksomheder går efter papirløse løsninger på mange områder. Dette indebærer ofte brug af et dokumenthåndteringssystem, der styrer scanning, arkivering af dokumenter og linke dem tilbage til økonomisystemet. Set fra et ledelsesperspektiv indeholder disse scannede dokumenter ofte detaljerede oplysninger, men de præsenteres ikke altid på en klar, tilgængelig og brugbar måde. Med et cloud-baseret rapporteringsværktøj får du nemmere adgang til disse dokumenter, og du kan spare tid udover at forbedre analysen ved ikke at være afhængig af regnskabsafdelingen.

Kunde 360-rapport giver bedre indsigt i dine kunder
Denne rapport refererer til en type rapport, der giver en 360-graders visning af en kunde. Som et resultat af, at virksomheder automatiserer deres administrative og operationelle processer med forskellige cloud- eller on-premise-løsninger, er mere og mere data tilgængelig om kunder, produkter og sælgere. Alle disse oplysninger er samlet i en database, normalt et datalager understøttet af en rapporteringsløsning, og kan derefter hentes i en rapport. Denne type rapport kan give nøgleoplysninger om en bestemt kunde, samtidig med at alle andre oplysninger, såsom salg og debitorer, tages i betragtning, og giver en rangordning af kunder.